pt., 28/10/2022 - 08:57

W „Nature” ukazał się artykuł, który rzuca nowe światło na ewolucję jaszczurek w erze dinozaurów. Pierwszym współautorem pracy jest dr Mateusz Tałanda z Uniwersytetu Warszawskiego.

Artystyczna wizja wyglądu Bellairsia gracilis. Źródło: E. Panciroli/Muzeum Narodowe SzkocjiArtystyczna wizja wyglądu Bellairsia gracilis. Źródło: E. Panciroli/Muzeum Narodowe Szkocji Sześciometrowy szkielet zwany Bellairsia gracilis odnaleźli na wyspie Skye naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego i Narodowego Muzeum Szkocji w 2016 roku. Skamieniałość pochodzi ze środkowej jury i ma 166 milionów lat. Jest najbardziej kompletnym szkieletem jaszczurki z tego okresu.

W badaniach skamieniałości główną rolę odegrał dr Mateusz Tałanda z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. W szkielecie Bellairsia są zarówno cechy uznawane za pierwotne, jak i cechy, które pojawiły się w ewolucji dopiero z czasem. Praca, która dostarcza nowych informacji o początkach ewolucji jaszczurek w erze dinozaurów ukazała się na łamach „Nature” w wydaniu z 26 października 2022 roku.

W badaniach uczestniczyli naukowcy z University of Oxford, University College London, the European Synchrotron Radiation Facility, the Natural History Museum in London, Oxford University Museum of Natural History i National Museums of Scotland.

Badania były finansowane m.in. z programu Mobilność Plus Ministerstwa Edukacji i Nauki.

To nie pierwsza publikacja dra Tałandy w „Nature”. W 2018 roku w ukazała się praca o szkielecie Megachirella wachtleri, najstarszym przedstawicielu gadów łuskonośnych, znajdującym się w muzeum we włoskich Alpach. Naukowiec z UW był jednym ze współautorów publikacji, a badania były efektem grantu PRELUDIUM NCN.