Fri, 11/14/2025 - 12:00
“I noticed that problems with products often arise from neglecting basic research. It is basic research that is essential for addressing applied or industrial challenges. Without solid foundations, nothing works," says Prof. Urszula Stachewicz, whom we interview as part of the #NCNinterview series.
Fri, 11/14/2025 - 12:00
– Zauważyłam, że problemy z produktami często wynikały z pominięcia badań podstawowych. To badania podstawowe są najważniejsze, by rozwiązywać problemy aplikacyjne czy produkcyjne. Bez solidnych fundamentów nic nie działa – mówi prof. Urszula Stachewicz, z którą rozmawiamy w cyklu #rozmowaNCN.
Mon, 10/13/2025 - 10:00
– W debacie publicznej brakuje tego, co można nazwać empatią międzypłciową. Równość nie polega na tym, by mówić o kobietach przeciw mężczyznom, tylko by włączać różne perspektywy. Takie podejście powinno przynieść korzyści obu stronom – mówi prof. Natasza Kosakowska-Berezecka w rozmowie z Anną Korzekwą-Józefowicz w cyklu #rozmowaNCN.
Tue, 08/05/2025 - 12:30
W cyklu #rozmowaNCN gościnią jest dr Zofia Boni, antropolożka społeczna z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która bada, jak seniorzy odczuwają upały i jak sobie z nimi radzą.
Tue, 05/27/2025 - 09:30
– Narracje dają nam narzędzia, których tak bardzo brakuje w tradycyjnych formach komunikacji naukowej – mówi prof. Wojciech Małecki. Naukowiec bada, jak narracje – literackie i medialne – wpływają na nasze postawy i zachowania. Z Anną Korzekwą-Józefowicz rozmawia o tym, jak dobra historia może przyciągnąć uwagę, zwiększyć zaangażowanie, ale też przynieść skutki inne, niż się spodziewamy.
Thu, 03/20/2025 - 15:00
Polska jest jednym z krajów o najszybszym tempie wzrostu zanieczyszczenia światłem w Europie. O wpływie sztucznego światła na zdrowie i środowisko rozmawiamy z prof. Karoliną Zielińską-Dąbkowską z Politechniki Gdańskiej, łączącej dwa światy, naukowców i praktyków zajmujących się projektowaniem oświetlenia.
Tue, 03/04/2025 - 12:00
– Każda ambitna praca naukowa wiąże się z ryzykiem. Czasem przez rok badamy jakiś temat, wszystko wydaje się obiecujące, a potem okazuje się, że nic z tego nie wychodzi. Mimo to kluczowe jest szukanie nowych rozwiązań zamiast podążania utartymi ścieżkami – mówi dr Krzysztof Szade. Biochemik z UJ opowiada o wyzwaniach naukowych i realiach pracy w Polsce.
Fri, 01/03/2025 - 12:00
– Gdy mam swoje projekty, mogę sama planować swój dzień. W jednym tygodniu zajmuję się klifami Estonii, a w kolejnym lodem morskim na Spitsbergenie – mówi dr Zuzanna Świrad. Laureatka stypendium L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki w rozmowie z Anną Korzekwą-Józefowicz opowiedziała o swoich badaniach i równowadze między życiem prywatnym i zawodowym.
Thu, 12/19/2024 - 10:00
– Mimo różnych trudności, w Polsce udało mi się bardziej rozwinąć skrzydła – mówi prof. Anna Matysiak. Ekonomistka i demografka z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW w rozmowie z Anną Korzekwą-Józefowicz opowiedziała o swoich badaniach, warunkach pracy w Polsce i strategii aplikowania o grant ERC.
Mon, 10/28/2024 - 15:00
– Moglibyśmy zapraszać redaktorów najważniejszych czasopism i członków paneli ERC, aby nas poznali i zobaczyli, że robimy dobrą naukę. Kraje zachodnie stosują takie strategie, aby wzmocnić swoją pozycję i my również powinniśmy to robić – mówi prof. Róża Szweda. Z laureatką konkursów NCN i ERC rozmawiamy o badaniach i przygotowaniu do składania wniosku grant ERC.
Wed, 12/13/2023 - 12:00
O wyrównywaniu szans kobiet i mężczyzn w nauce rozmawiamy z dr inż. Marta Pacią z Jagiellońskiego Centrum Rozwoju Leków UJ i dr Aleksandrą Rutkowską z Centrum Chorób Mózgu GUMed, laureatkami programu stypendialnego L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki.
Mon, 12/04/2023 - 16:00
– W mojej dziedzinie dominacja mężczyzn zaczyna się od dominacji chłopców. Największą potrzebę widzę na poziomie uświadamiania społeczeństwa i na etapie wczesnej edukacji dzieci. Warto zachęcać wszystkie dzieci, zarówno dziewczynki jak i chłopców, aby rozwijały swoje zainteresowania matematyczne – mówi prof. Ewa Szczurek. Z laureatką CoG ERC 2023 rozmawiamy o badaniach, grantach i działaniach wspierających wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn w nauce.