Kierownik projektu
:
prof. dr hab. Maciej Mitręga
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Panel: HS4
Konkurs
: OPUS 13
ogłoszony
15 marca 2017 r.
W wyniku badań prowadzonych zarówno metodami jakościowymi (studia przypadków), jak i ilościowymi (ankieta) określono czynniki organizacyjne oraz środowiskowe, które umożliwiają strategiczne oddziaływanie na asymetrię siły pomiędzy stronami relacji business-to-business. Badania prowadzono z perspektywy małych i średnich przedsiębiorstw współpracujących z dużymi podmiotami w płaszczyźnie międzynarodowej. Badaniami objęto różne sektory o znacznym poziomie umiędzynarodowienia, w tym sektor usług transportowych B2B, producentów mebli oraz dostawców produktów materialnych dla krajowych i międzynarodowych korporacji. Międzynarodowy kryzys pandemiczny, który rozpoczął się w trakcie realizacji projektu stworzył dodatkowy kontekst dla podejmowanych studiów koncepcyjnych i empirycznych.
Z przeprowadzonych badań wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skutecznie polepszać swoje wyniki ekonomiczne w relacjach z większymi odbiorcami strategicznymi za pośrednictwem specyficznych zdolności rozwijanych w rożnych obszarach zarządzania. Z jednej strony firmy te, wchodząc w asymetryczne relacje z dużymi odbiorcami zagranicznymi powinny adaptować się do wymagań tych klientów, ponieważ w ten sposób z reguły uczą się: wzmacniają swoje zasoby i kompetencje w zakresie menedżerskim oraz technologii produkcji. Z drugiej strony przedsiębiorstwa takie powinny starać się wzmacniać swoją niezależną pozycję w międzynarodowych łańcuchach dostaw, a to wymaga zdolności do stopniowego dywersyfikowania portfolio odbiorców, co zachodzi przez aktywne poszukiwania nowych kooperantów, jak i krytyczną ocenę istniejących relacji. Z badań wynika jednak, że możliwości takie postępowania są ograniczone w trakcie kryzysu rynkowego, zwłaszcza w przypadku firm usługowych, które nie zbudowały jeszcze znanych marek. Jednak nawet wówczas możliwe jest pewne poprawienie swoje pozycji ekonomicznej w relacjach z dużymi graczami poprzez stosowanie umiejętności negocjacyjnych. Przeprowadzone badania sugerują, że małe i średnie firmy powinny rozwijać różne typy zdolności na różnych etapach swojego funkcjonowania na rynkach zagranicznych. W początkowych etapach występuje przede wszystkim konieczność zaspokojenia wymagań odbiorców strategicznych, jednak z czasem uzasadnione stają się inwestowanie we własną markę i zasoby technologiczne, które mają szansę stopniowo polepszyć pozycję firm w międzynarodowych łańcuchach dostaw.
Pełny tytuł finansowanego projektu: Zarządzanie siłą w asymetrycznych relacjach między sprzedawcą i nabywcą na rynku business-to-business
prof. dr hab. Maciej Mitręga
Jest profesorem nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach kieruje Katedrą Zarządzania Relacjami Organizacji, a także przewodniczy Komitetowi Naukowemu Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości. Początki jego badań były związane z tematyką marketingu, a obecnie w swoich badaniach podejmuje zróżnicowane problemy badawcze, które związane są ze strategiami współczesnych organizacji dopasowanymi do dynamicznego i sieciowego otoczenia. Publikował wyniki badań w wielu liczących się czasopismach międzynarodowych, a funkcje redaktora gościnnego sprawował w takich czasopismach jak Industrial Marketing Management, Journal of Business Research oraz International Marketing Review. Był stypendystą programu Marie Curie, a następnie honorowym członkiem społeczności akademickiej University of Manchester.